Zdieľať

Respiračná fyzioterapia – ako pomáha pri „long covide“?

respiračná fyzioterapia po covide
Pred mesiacmi sme prikladali najväčší dôraz liečbe akútneho ochorenia covid-19, dnes už vieme, že ňou problémy nemusia skončiť. Dokonca aj bezpríznakoví ľudia môžu mať ťažkosti po prekonaní covidu, niekedy aj 6 mesiacov a viac. Tie výrazne ovplyvňujú nielen ich kondíciu, ale tiež celkovú kvalitu života.
respiračná fyzioterapia po covide
V článku si prečítate:

Čo je to „long covid“?

„Long covid“, alebo dlhý covid, ako sa stavu po akútnej fáze hovorí, neprebieha u každého rovnako. Netýka sa len starších pacientov alebo chorých s viacerými chronickými stavmi. Neraz majú dlhotrvajúce príznaky covidu aj mladí ľudia.

Najčastejšie príznaky, ktoré pretrvávajú aj celé týždne či mesiace po akútnej infekcii koronavírusom SARS-CoV-2:

„Long covid“ sa však nemusí týkať len pľúc. Niekedy vírus poškodí aj obličky, pečeň, mozog a nervové bunky. Známe sú aj vážnejšie vplyvy na psychiku. Takisto existuje vyššie riziko srdcového infarktu a cievnej mozgovej príhody.

Respiračná fyzioterapia: Rehabilitácia na zlepšenie funkcie pľúc

Odborníci čoraz častejšie spomínajú respiračnú fyzioterapiu ako účinný nástroj liečby následkov covidu. Je určená pre pacientov so zníženou funkčnou kapacitou pľúc alebo pre tých, ktorí majú obmedzené možnosti fyzickej aktivity. Od fyzioterapeuta dostanete presné pokyny a cvičenia, pričom bude sledovať váš pokrok.

Pľúcnu rehabilitáciu budete s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať, ak ste boli hospitalizovaní na JIS.

Čo je cieľom fyzioterapeutickej liečby po koronavíruse?

Zlepšenie fyzickej výkonnosti a návrat do každodenného fungovania bez pocitu extrémnej únavy a problémov s dýchaním.

Fyzioterapeuti používajú tréningové metódy určené pre pacientov s chronickými pľúcnymi chorobami.

Ak výsledky testov neukážu žiadne závažné obmedzenia alebo riziká, postupne zvyšujú frekvenciu, intenzitu a trvanie tréningu.

Zoznam odporúčaní a cvičení, ktorý dostanete od fyzioterapeuta, je šitý na mieru práve vám, preto nie je vhodné vymieňať si terapeutické plány s inými ľuďmi.

Váš plán na zotavenie vychádza z vašich aktuálnych fyzických možností.

Neodmysliteľnou súčasťou fyzioterapie sú rôzne druhy dychových cvičení, dýchanie „do brucha“, precvičenie bránice.

Pred cvičením a po ňom je spočiatku dôležité merať hodnotu saturácie kyslíkom. Ak všetko funguje správne počas dvoch týždňov, potom už intenzívne sledovanie SpO2 nepotrebujete.

Zdroj: Adobe Stock

Ako si zlepšíte funkciu pľúc sami?

Stačí urobiť niekoľko úprav vo svojich návykoch a pľúca sa vám poďakujú:

Nefajčite

Lekári by vedeli hovoriť o prípadoch ľudí, ktorí prekonali neľahkú infekciu koronavírusom a po liečbe sa vrátili k cigaretám. To nie je dobrý nápad! Tabak poškodzuje pľúcne tkanivo a znižuje celkovú kapacitu pľúc. Keď prestanete fajčiť, kapacita pľúc sa zväčší až o 30 percent, a to v priebehu 2 až 3 mesiacov.

Doprajte si dostatok vitamínu D

Štúdie ukázali, že vyššie hladiny vitamínu D súvisia s lepšou funkciou pľúc. Takže, ak ho nezískate zo slnka, zvážte investíciu do výživových doplnkov.

Spievajte a smejte sa

Znie to možno banálne, ale spev má skutočne potenciál priniesť pacientom s dlhodobými dýchacími chorobami výhody. Podobne funguje aj smiech – je skvelým cvičením pre brušné svaly.

Zlepšite držanie tela

Sedenie v predklone so zhrbeným chrbtom znižuje kapacitu pľúc. Snažte sa vždy sedieť s vystretým chrbtom, aby mali pľúca možnosť pri nádychu sa naplno rozvinúť.

Zlepšite kvalitu ovzdušia v domácnosti

Ak žijete v meste, znečistenému ovzdušiu sa nevyhnete. Existujú však spôsoby, ako zlepšiť kvalitu vzduchu aspoň doma. Pravidelné utieranie prachu vlhkou utierkou, pestovanie izbových rastlín, ktoré čistia vzduch, je základom. Nadstavbou sú filtračné zariadenia, ktoré čistia vzduch od alergénov a ďalších škodlivých mikroorganizmov, ionizátory.

Posilnite imunitný systém a pite veľa vody

Imunite pomôžete jednoducho – obmedzte alebo úplne vynechajte alkohol, pravidelne cvičte, podporte kvalitu spánku a snažte sa znížiť objem stresu. Na tanier si pridajte množstvo zeleniny a ovocia, vyhýbajte sa spracovaným potravinám.
Pite veľa vody. Dostatočná hydratácia stenčuje výstelku v pľúcach. Keď je tenšia, pľúca fungujú lepšie.

Venujte sa aeróbnemu cvičeniu

Mierne denné aeróbne cvičenie zlepšuje funkciu pľúc a podporuje imunitný systém. Ak je to možné, cvičte vonku alebo vo vnútri pri dobrom vetraní. Pľúcam prospievajú aj dlhšie prechádzky a džoging. V interiéri ich nahraďte skákaním, behom na mieste alebo tancom.
Dospelí by sa mali venovať miernej až intenzívnej fyzickej aktivite aspoň 150 minút týždenne.

0 %
Zľava

Máme pre vás zľavu až 31 % na covid-19 testy vo viacerých laboratóriách na Slovensku.

Autorka: Sabína Zavarská

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Jana Straková, praktická lekárka pre dospelých s atestáciou z endokrinológie, členka výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva.

Zdroje: 

https://cornerstonephysio.com/resources/recovering-from-covid-19/
https://enderley.nhs.uk/wp-content/uploads/2020/04/Covid-booklet-post-discharge-hospital-FINAL.pdf
https://www.physio-pedia.com/Respiratory_Management_of_COVID_19
https://gymna.com/en-us/stories/physiotherapy-rehabilitation-after-covid-19
https://www.scielo.br/pdf/jbpneu/v47n1/1806-3756-jbpneu-47-01-e20210034.pdf
https://erj.ersjournals.com/content/55/6/2001822
https://timesofindia.indiatimes.com/city/patna/chest-physiotherapy-techniques-a-boon-for-covid-patients-experts/articleshow/82333020.cms
https://www.lung.org/lung-health-diseases/lung-disease-lookup/ards
https://www.webmd.com/lung/what-does-covid-do-to-your-lungs#1
https://www.lung.org/lung-health-diseases/wellness/breathing-exercises
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4173887/

0 %
Zľava

Zľava 5% pre klientov Union poisťovne a poistencov Union zdravotnej poisťovne.

Martina Harsanyiova

Share on facebook
Share on twitter

Pomohla ti táto odpoveď?

Tieto články by ťa mohli zaujímať

Tieto články
by ťa mohli zaujímať

Zapojte sa do súťaže o inteligentné hodinky Garmin

Pridajte recenziu k mobilnej aplikácii Union zdravotnej poisťovne a hrajte o inteligentné hodinky Garmin v hodnote 170 eur.