Pokiaľ u vás začalo vznikať podozrenie, že by vaše dieťa mohlo mať poruchu učenia, pravdepodobne vo vašej domácnosti prišlo k jednému z týchto dvoch scenárov. Buď ste si najprv začali všímať zmeny a poruchy správania, a neskôr prišlo zlyhávanie v učení. Alebo sa najprv objavili problémy v učení, zaostávanie za spolužiakmi a až potom ste zbadali poruchy správania.
Zlyhávanie či zaostávanie za spolužiakmi patria medzi príznaky špecifickej poruchy učenia, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú sebaúctu dieťaťa. To sa pred ďalším neúspechom bráni rôznymi spôsobmi, napríklad:
-
pútaním pozornosť na seba, hyperaktívnym správaním, šaškovaním a hlukom
-
striedaním nálady
-
hravosťou
-
agresívnym správaním najmä voči spolužiakom, dospelým, ale aj voči sebe
-
odmietaním autority
-
klamstvom
-
vzdorovitosťou
-
výbuchmi hnevu
-
vyhýbaniu sa škole
-
nezáujmom
-
lenivosťou
-
uzavretosťou
-
unikaním od reality
-
depresívnou náladou
-
psychosomatickými problémami – bolesti hlavy, brucha, atď.
Tieto príznaky sú prirodzenou reakciou dieťaťa na to, keď samé vníma vlastné nedostatky a takisto aj negatívne hodnotenie svojej osoby od okolia – učiteľov, rodičov a spolužiakov. Je potrebné si uvedomiť, že takéto deti sú neustále vystavované stresu, sú často sklamané samy sebou, cítia beznádej a čím viac neúspechov majú, tým ťažšie sa z tohto kruhu dostávajú von. Práve preto potrebujú starostlivých, pozorných a chápavých rodičov. Ako im môžete pomôcť?
Ako odstrániť poruchy správania
Ak chcete dieťaťu pomôcť, v prvom rade musíte čím skôr spoznať, či a akú poruchu má. V tomto procese je kľúčová spolupráca učiteľa, dieťaťa, vás a odborníkov.
Prvou úlohou dospelých osôb v okolí dieťaťa je povzbudiť jeho narušené sebavedomie a sebadôveru. Empatickým správaním mu preto pomôžete najviac. Dieťa musíte presvedčiť, že mu chcete pomôcť, nechcete ho ponižovať či trestať, ale máte ambíciu spoločnými silami zvládnuť jeho problémy v učení a v správaní.
Práca s dieťaťom s poruchami učenia a správania
Zlyhávanie v učení a vo vzťahoch s ľuďmi v okolí je pre dieťa veľmi nepríjemné až bolestivé. Preto je veľmi dôležité, aby ste ho trpezlivým a láskavým prístupom presvedčili k spolupráci.
V tomto procese by ste nemali vynechávať učiteľa, práve naopak – do riešenia problému by ste ho mali zahrnúť. Pre učiteľa je práca s dieťaťom s poruchou učenia náročný, a je dôležité, aby si spôsobom, akým rieši konflikty v triede, a zachovávaním spravodlivosti medzi deťmi, vybudoval autoritu u všetkých žiakov v kolektíve. Vy ako rodič mu v tom môžete pomôcť práve vzájomnou spoluprácou.
Tip od nás
Aké typy porúch učenia poznáme, si môžete prečítať v článku Čo môžete robiť, ak sa zdá, že sa vaše dieťa nevyvíja správne?
Aké terapie môžu vášmu dieťaťu pomôcť?
V dnešnej dobe poznáme veľa možností, ako podporiť rozvoj kognitívnych schopností detí s poruchami učenia či správania. Dlhoročná prax psychológov, učiteľov a dalších špecialistov ukázala pozitívne zmeny pri využívaní rôznych metód a ich kombinácií.
Najobľúbenejšie a najúspešnejšie sú tieto:
-
Pohybová terapia – táto forma rozvíja kognitívne schopnosti dieťaťa ako pamäť, myslenie, reč, vnímanie, predstavivosť. Správny pohybový vývin zabezpečí fungovanie kognitívnych schopností. Takáto terapia sa využíva hlavne u detí s poruchami učenia, s ADHD, autizmom a poruchami správania. Veľmi dobre vplýva na fungovanie celého nervového systému, pretože ho stimuluje.
-
Dramaterapia – tzv. terapia divadlom alebo prvkami, ktorú sú spojené s divadelným umením. Pomocou nej rozvíjame reč a komunikačné schopnosti dieťaťa.
-
Arteterapia – je to liečba umením, ktorá sa zameriava na rozvoj tvorivých schopností a citového vývinu.
-
Muzikoterapia – liečbu hudbou, ktorá pomáha rozvíjať rečové schopnosti, podporuje dýchanie, rovnováhu a pozitívne vplýva aj na zlepšenie nálady.
Tieto terapie sa využívajú aj na Slovensku a v spolupráci s odborníkmi sú v „boji“ proti poruchám učenia veľmi účinné. Sú postavené tak, aby boli aj pre najmenších zaujímavé a pútavé. Deti vďaka nim získajú veľa pozitívnych impulzov v rôznych oblastiach, čím účinne rozvíjajú práve tie schopnosti, ktoré sa vplyvom porúch učenia a správania dostávajú do úzadia.
Prispejeme vám až 150 € na zuby ročne na ošetrenie u zubára, dentálnu hygienu alebo zubné strojčeky. Vy rozhodnete, či ich miniete naraz alebo si ich rozdelíte na viac ošetrení.
Kde hľadať odborníkov?
Na prvom mieste je potrebné vyhľadať špeciálneho pedagóga, ktorý vás usmerní a poradí, ako máte ďalej postupovať. Ďalší odborníci, ktorí vám pomôžu pri správnom ovplyvňovaní stavu vášho dieťaťa, sú psychológ, liečebný pedagóg, logopéd, neurológ a pediater. Každý z nich vám dokáže dať odpovede na otázky a poradiť, kedy a akým spôsobom danú terapiu s dieťaťom absolvovať.
Dôležitá je ich vzájomná spolupráca takisto aj vaša aktívna komunikácia s nimi. Spoločnými silami tak dokážete urobiť veľké a hlavne pozitívne kroky v zlepšovaní stavu vášho dieťaťa.

Autorka: Ildikó Kásaová
V pedagogike pracujem už viac ako 30 rokov. Začínala som ako predškolský pedagóg v materskej škole, no po dvadsiatich rokoch som sa rozhodla venovať školákom a žiakom s poruchami učenia a správania. Momentálne som zamestnaná na základnej škole v Bratislave ako učiteľka a špeciálna pedagogička. Pedagogickú profesiu beriem a cítim ako svoje životné poslanie, napĺňa ma energiou a láskou, môžem pomôcť tam kde to potrebujú. Pred dvomi rokmi som otvorila súkromné centrum špeciálnopedagogického-poradenstva – mám veľa klientov, ktorí ma vyhľadajú s tým, že potrebujú individuálnu starostlivosť a pomoc.