Atoms/icons/24/grey/info-24

V piatok 30. 9. 2022 sme pre vás predĺžili otváraciu dobu kontaktných miest až do 20:00 h., aby ste mali na prepoistenie sa k nám dostatok času.

Atoms/icons/24/grey/info-24
Od 1. 8. 2022 už nie je potrebné zasielať prihlášku pre novorodenca do zdravotnej poisťovne. Jeho poistenie vzniká automaticky v rovnakej poisťovni ako je poistená matka. 
Zisti viac.
Zdravotná poisťovňa v mobilnej aplikácií

Zdieľať

Revolučná aplikácia môže vášmu dieťaťu zachrániť život. Nainštalujte si ju

Dievča ktoremu osetruje zdravotna sestra rozbite koleno

Národný ústav detských chorôb (NÚDCH) vyvinul jedinečnú aplikáciu, ktorá môže dieťaťu doslova zachrániť život vo chvíli, keď je každá sekunda drahá. A preto, keď sa niečo zomelie, nesurfujte po Googli ani po mamičkovských fórach, kde vám poradia zemiakové šupky do ponožiek na štyridsiatky horúčky. Nainštalujte si novú appku, ktorá vám dodá potrebnú istotu. S jej pomocou zvládnete aj resuscitáciu pri čakaní na sanitku.

Dievča ktoremu osetruje zdravotna sestra rozbite koleno

Predstavte si, že vaše bábätko náhle zachváti vysoká horúčka a vy len márne hádate príčinu. Môžu to byť zúbky, ale i viróza, či nebodaj, čosi horšie. Alebo má hnačku a nechce jesť už druhý deň. Poprípade vám dieťatko nešťastne spadlo z postele a vám už pred očami bežia závažné diagnózy. A keď sa poreže či popáli? No nič, nebudete predsa riskovať a ako starostliví rodičia utekáte na pohotovosť sadnúť si medzi desiatky ďalších podobne zúfalých rodičov. S vidinou niekoľkých hodín tam opäť prebdiete noc. Pre istotu. A nakoniec možno odídete s voľnopredajnými liekmi či radou, aby ste malému dávali diétnu stravu, ono sa to upraví samé.

Spoznávate sa? Tak presne pre vás vyvinuli v Národnom ústave detských chorôb unikátnu aplikáciu NÚDCH, ktorej cieľom je aj včasné varovanie predovšetkým pri náhlej zmene zdravotného stavu, ktorá môže ohroziť život alebo zdravie dieťaťa.

„Zo skúseností kolegov na Oddelení urgentného príjmu vieme, čo rodičov najviac trápi v súvislosti s náhlym zhoršením zdravotného stavu ich detí. Preto sme vyvinuli aplikáciu, ktorá im pomôže správne reagovať nielen v život ohrozujúcich situáciách a vážnych stavoch, ale ich aj upokojí, napríklad, ak má dieťa teplotu krátky čas a bez príznakov. Rodič si aplikáciu stiahne do mobilu a ak nastane krízová situácia, môže ju hneď riešiť,“ povedal generálny riaditeľ NÚDCH, doc. MUDr. Ladislav Kužela, CSc., MPH.

zdroj: NÚDCH

Vyzná sa v nej každý

Je toho viac, čo ponúka nová aplikácia, ktorá je zároveň veľmi jednoduchá a priaznivo užívateľsky nastavená. Sú v nej vložené identifikátory a databázy konkrétnych detí v starostlivosti užívateľa aplikácie, ktorá mu poskytne niekoľko služieb. Najdôležitejšia je tá, ktorá rodiča upozorní na to, kedy a ako správne začať dieťa resuscitovať, aby vedel, pri akých príznakoch, aké úkony a v akom poradí treba robiť. Ďalej pomôže rodičom pri hodnotení niektorých zdravotných príznakov, príznakov zmeny zdravotného stavu, naliehavosti vyšetrenia a zároveň podľa lokalizácie užívateľa ho nasmeruje k najbližšiemu poskytovateľovi ambulantnej pohotovostnej a ústavnej pohotovostnej služby.

Aplikácia sleduje, či má dieťa zvýšenú teplotu a pokiaľ áno, ako dlho trvá, sleduje bolesti, zmeny farby kože, prípadné straty vracaním a hnačkou, prítomnosť viditeľného krvácania, kŕčov a iné. Aplikácia nehodnotí len prítomnosť daného parametra, ale i jeho intenzitu a dĺžku a následne tieto parametre vyhodnocuje. Zároveň slúži tiež ako informačný portál, keďže sa na nej budú zverejňovať tiež všetky dôležité rady rodičom, ktoré sa týkajú zdravia ich detí.

Za zrodom šikovného virtuálneho pomocníka stojí primár Urgentného príjmu MUDr. Marcel Brenner, ktorý stále hľadal možnosti, ako pomôcť rodičom zorientovať sa v tom, či dieťa patrí alebo nepatrí na urgent.

„Následne riaditeľ prišiel s myšlienkou, či by nepomohla aplikácia, keďže práve toto je v súčasnosti užívateľským trendom. Proces vývoja trval takmer rok a v prvom rade na tom pracovali odborníci na urgentnú medicínu pod vedením pán primára Brennera, pretože základ aplikácie je v presných informáciách a v tzv. medicínskom pavúkovi, ktorý sme potrebovali naplniť. Samotné naprogramovanie a vychytávanie chýb bolo len poslednou bodkou. Túto aplikáciu sme robili s odborníkmi z oblasti urgentnej medicíny a už pri jej tvorbe sme boli nadšení a od prvého momentu presvedčení o jej potrebe. Pracovali sme na nej viacerí zamestnanci a samozrejme firma, ktorá vyhrala súťaž,“ zhrnula pre Promamu Mgr. Zuzana Čižmáriková, PhD., MPH z NÚDCH.

Slabé miesta tejto jedinečnej appky odborníci vychytali s pomocou rodičov v prvé dni. „I takto chcem poďakovať všetkým, ktorí nám svoje problémy popísali. Samozrejme, najväčšia kritika je tá, že rodičovi príde mnoho formulárov, ktoré treba potvrdiť, ale žiaľ aj nový zákon o GDPR nám presne stanovuje možnosti užívania osobných údajov, preto musíme byť opatrní. Taktiež ďakujeme za pochopenie, keďže úvod registrácie pár minút trvá, ale potom už aplikácia nemá žiadne muchy. Je užívateľsky jednoduchá,“ opísala Čižmáriková a zároveň prezrádza, že Ústav už pracuje na rozšírení funkcií.

Časom by tak appka mala mať v sebe očkovací kalendár, no vývojári pracujú tiež s myšlienkou nových aplikácií, ktoré si vyžadujú rôzne ochorenia a rodičom výrazne vedia pomôcť. Napríklad pri nutričnom nastavení dieťaťa. „Ale nechcem prezrádzať dopredu, aby sme mohli príjemne rodičov prekvapiť,“ dodala Čižmáriková.

zdroj: NÚDCH

Viac ako 1500 stiahnutí za mesiac

Novinku predstavil NÚDCH v auguste a v súčasnosti sú už k dispozícii prvé čísla. Aplikáciu si do mobilu stiahlo viac ako 1500 rodičov. „Ohlasy prišli najmä prvé dni po spustení, rodičom sme pomáhali napríklad so stiahnutím, ale prišlo aj pár relevantných pripomienok, ktoré sme zapracovali a aplikáciu ešte vylepšili. Teraz po niekoľkých mesiacoch nám rodičia už píšu len sporadicky, ak nevedia vyriešiť nejaký problém. Predpokladáme, že ju užívatelia používajú na to, na čo bola určená – keď sa nevedia rozhodnúť, či majú alebo nemajú ísť na urgentný príjem. Veríme, že naša novinka je aj zdrojom relevantných informácií o poskytovaní prvej pomoci deťom,“ dúfa Čižmáriková.

Presné čísla z urgentu a ich prípadný pokles vďaka tejto technologickej vymoženosti však k dispozícii zatiaľ nie sú. „Je ešte veľmi skoro hovoriť, či to malo taký účinok. Aplikácia je tu pre celé Slovensko a my poskytujeme zdravotnú starostlivosť najmä pre Bratislavský kraj. My sme však aplikáciu nevyvíjali len s tým úmyslom, aby chodilo menej pacientov, ale ako pomoc pri rozhodovaní sa rodičov a ako informačnú platformu, kde budú mať relevantné informácie,“ dodala.

Appku by mal mať v mobile každý uvedomelý rodič. „Už len z toho dôvodu, že tam nájde správne informácie o poskytovaní prvej pomoci dieťaťu. Nie každý rodič má totiž kurz prvej pomoci a keď sa niečo stane, tak internet mu ponúka toľko zaručených receptov, že môže aj veľakrát ublížiť. V sekcii prvá pomoc je presný návod, ako poskytnúť prvú pomoc v rôznych situáciách, ako ošetriť popáleninu, ako tržnú ranu, ako oživovať. Jednoducho všetko potrebné, čo môže zachrániť život dieťaťa kým napríklad príde sanitka,“ vysvetlila Čižmáriková.

Mimochodom, vyzerá to tak, že Slovensko si za tento počin môže pripísať celosvetové prvenstvo. Takáto aplikácia nie je nikde inde na svete. Národný ústav detských chorôb podľa Čižmárikovej pracuje na množstve pokrokových noviniek. Okrem vývoja nových appiek pri iných závažných diagnózach, plánujú už do existujúcej aplikácie dať vlastný objednávací systém na jednotlivé vyšetrenia. „V blízkej dobe chceme taktiež spustiť podkasty pre rodičov s našimi odborníkmi. A okrem toho sa Národný ústav Detských chorôb prerába, čiže rodičov a našich pacientov čakajú moderné a krajšie priestory,“ dodala.

Nová appka môže teda deťom zachrániť život. No nie je všemocná. Dajte na svoju intuíciu a keď sa ani po jej použití nebudete vedieť rozhodnúť, radšej sa na ten urgent vydajte. V konečnom dôsledku je to len informačná aplikácia, nie lekár.

Marina Gorghetto

Autorka: Marína Gorghetto

Dlhoročná novinárka so skúsenosťami z obľúbených týždenníkov, mesačníkov, webov či televízie Markíza. Žila a pracovala v Španielsku a tri roky strávila v Indonézii, kde prednášala na jednej z najväčších jávskych univerzít žurnalistiku. Milovníčka cappuccina a špagiet sa v súčasnosti naplno venuje dcérke, písaniu pre portál Promama, ako aj materskému centru Obláčik, ktorého je štatutárkou.

Marína Gorghetto

Marína Gorghetto

Dlhoročná novinárka so skúsenosťami z obľúbených týždenníkov, mesačníkov, webov či televízie Markíza. Žila a pracovala v Španielsku a tri roky strávila v Indonézii, kde prednášala na jednej z najväčších jávskych univerzít žurnalistiku. Milovníčka cappuccina a špagiet sa v súčasnosti naplno venuje dcérke, písaniu pre portál Promama, ako aj materskému centru Obláčik, ktorého je štatutárkou.

Marína Gorghetto

Dlhoročná novinárka so skúsenosťami z obľúbených týždenníkov, mesačníkov, webov či televízie Markíza. Žila a pracovala v Španielsku a tri roky strávila v Indonézii, kde prednášala na jednej z najväčších jávskych univerzít žurnalistiku. Milovníčka cappuccina a špagiet sa v súčasnosti naplno venuje dcérke, písaniu pre portál Promama, ako aj materskému centru Obláčik, ktorého je štatutárkou.
Share on facebook
Share on twitter

Pomohla ti táto odpoveď?

Poskytovateľom tejto služby je Union poisťovňa, a. s., ktorá vykonáva svoju činnosť v rozsahu určenom zákonom č. 39/2015 Z.z. o poisťovníctve v platnom znení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Poskytovateľom tejto služby je Union zdravotná poisťovňa, a. s., ktorá vykonáva svoju činnosť v rozsahu určenom zákonom č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou v platnom znení a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Na prepoistenie do Union zdravotnej poisťovne vám zostáva

  • 00 dní
Prejdite do zdravotnej poisťovne s dlhodobo najspokojnejšími poistencami.