Atoms/icons/24/grey/info-24

Pri ošetreniach absolvovaných od 1. 6. 2022 bude Union zdravotná poisťovňa pri preplácaní Príspevku 150 € na zuby prihliadať na absolvovanie preventívnej prehliadky aj u všeobecného lekára a v prípade detí u pediatra. Viac sa dozviete na našom blogu.

Zdravotná poisťovňa v mobilnej aplikácií

Zdieľať

Najčastejšie choroby stredného veku: Ako sa udržať fit?

najčastejšie choroby v strednom veku
Slovenské porekadlo „staroba = choroba“ je typicky slovenské, no nie je pravdivé. Možno aj vy poznáte vo svojom okolí čulého osemdesiatnika, ktorý svojím optimizmom a fyzickou aktivitou už na prvý pohľad tromfne usedeného ufrflaného obézneho štyridsiatnika.
najčastejšie choroby v strednom veku
V článku si prečítate:

Takzvaný biologický vek (čiže skutočný vek našich orgánov) vôbec nemusí zodpovedať kalendárnemu veku. Žiaľ, mnoho ľudí sa spomínaného porekadla drží a ostávajú pasívni, keď sa zistia prvé zdravotné ťažkosti.

Kedy sa začína stredný vek?

Stredný vek je obdobie od 45 do 60 rokov života. Ide približne o prelom za prvou polovicou života. Mnohí ľudia v tomto období prechádzajú psychickými zmenami a prehodnocujú svoj život. To vyústi spravidla do životnej múdrosti alebo takzvanej druhej puberty. Podnetom k tomuto prehodnocovaniu bývajú niekedy prvé zdravotné problémy spojené s vekom.

Čo sú choroby stredného veku?

Ochorenia stredného veku sú civilizačné choroby. Sú kombináciou genetickej predispozície (nie vždy) a životného štýlu, ktorý sa významne podieľa na ich vzniku. Je tiež otázne, nakoľko je zodpovedná samotná genetika a nakoľko nesprávne návyky, ktoré sa s človekom od detstva ťahajú.

Tieto choroby sa objavujú plazivo, začiatky bývajú bezpríznakové. V tom je ich zákernosť, no zároveň to znamená, že roky pred prvými príznakmi máme možnosť vznik choroby ovplyvniť.

Je to iné, ako byť obeťou autonehody, keď sa vám zo sekundy na sekundu zmení život. Choroby stredného veku bývajú následkom našich každodenných rozhodnutí.

0
na zuby

Prispejeme vám až 150 € na zuby ročne na ošetrenie u zubára, dentálnu hygienu alebo zubné strojčeky. Vy rozhodnete, či ich miniete naraz alebo si ich rozdelíte na viac ošetrení.

Ktoré choroby sú typické pre stredný vek?

Ateroskleróza

Zjednodušene znamená upchávanie ciev nánosmi tukov. S tým je spojený chronický zápal, ktorý nášmu telu škodí. Dôsledkom aterosklerózy sú infarkty, niektoré typy cievnych mozgových príhod, rôzne poruchy prekrvenia dolných končatín, poruchy trávenia až cievny ileus – nepriechodnosť čriev kvôli neprekrveniu čreva, zlyhávanie obličiek a iné.

Vysoký krvný tlak

Vysoký krvný tlak je ďalšou chorobou, ktorá sa plazivo prejavuje v strednom veku. Najčastejšia je primárna hypertenzia, ktorú postupne nadobúdame kvôli nesprávnej životospráve.

Existujú prípady, keď vysoký krvný tlak spôsobí zúžená cieva obličky, niektoré (často nezhubné) nádory nadobličky či čreva, nadmerná činnosť štítnej žľazy či pri preeklampsii a eklampsii v tehotenstve. Vtedy ide o tzv. sekundárnu hypertenziu, ktorá sa môže objaviť v akomkoľvek veku, aj u detí, a nie je priamym výsledkom životného štýlu.

Po štyridsiatke si zadovážte tlakomer a raz za mesiac premerajte tlak. Robte tak ráno po zobudení, skôr, ako vstanete z postele. Opakovane namerané hodnoty nad 140/90 mmHg sú dôvodom k návšteve všeobecného lekára a zmene životného štýlu.

Ochorenia pohybového aparátu

Osteoporóza je vážnou, stále podceňovanou chorobou. Rednutie kostí – úbytok hmoty, ktorá tvorí kosť – postupne znižuje jej pevnosť.

Výsledkom sú zvláštne zlomeniny, ktoré vznikajú aj pri najmenšom náraze či tlaku. Spôsobujú bolesť, pripútanie na lôžko a kvôli komplikáciám aj zníženú kvalitu života či predčasnú smrť.

Vysoké riziko osteoporózy majú ženy po menopauze, ľudia užívajúci kortikoidy, veľmi štíhli ľudia.

Pred osteoporózou ste lepšie chránení, ak ste ako dieťa, dospievajúci a mladý dospelý boli fyzicky aktívny.

Kostnú hmotu nadobúdame približne do 35. roku života, potom z tejto rezervy zvyšok života čerpáme. Kosť sa spevňuje v mieste tlaku, preto pohyb vytvára zdravé kosti.

Je dôležité mať v strave dostatok vitamínu D a vápnika, aby sa kosť mala z čoho budovať.

Aj po 35. roku života vieme ovplyvniť zdravie kosti – fyzickou aktivitou a vhodnou stravou spomaľujeme úbytok kostnej hmoty. Kosť rýchlo chradne pri nečinnosti. Sedavý životný štýl je veľmi rizikový.

Osteoartróza znamená postupné opotrebovanie kĺbov, ľudovo ich „zodratie“. Je to bolestivá choroba, ktorá vás obmedzuje v sebestačnosti a v pohybe.

Vedie k užívaniu liekov od bolesti, ktoré majú svoje nežiaduce účinky a dlhodobo sú rizikové napríklad pre vznik žalúdočných vredov a krvácania z tráviacej sústavy.

V pokročilom štádiu vám lekár navrhne výmenu kĺbu. Ide o veľkú operáciu, ktorá nesie svoje riziká a nie každý ju môže absolvovať.

Vysoké riziko osteoartrózy majú ľudia s nadváhou či obezitou, keďže kĺby sú neúmerne zaťažované.

Ak chcete predísť osteoartróze (ľudovo často nazývanej „reuma“), udržiavajte si zdravú telesnú hmotnosť, venujte sa plávaniu či bicyklovaniu. Vyhnite sa nárazom o tvrdú zem (napríklad beh po asfalte).

Sivý zákal (katarakta)

Ochorenie zraku – sivý zákal (katarakta) znamená usádzanie niektorých látok v šošovke. To spôsobí jej zakalenie a začnete vidieť akoby menej farebne, zhorší sa vám zraková ostrosť až môžete prestať vidieť úplne.

Rizikom pre vznik katarakty sú civilizačné choroby: cukrovka, obezita, vysoký krvný tlak. Môže to byť tiež nadmerné vystavenie sa slnečnému žiareniu, fajčenie, dlhodobé užívanie kortikoidov, nadmerné užívanie alkoholu.

Rakovina

Na najčastejších typoch rakoviny sa často podieľa životný štýl. Dlhodobé zanedbávanie zdravia tak môže nahromadiť zmeny, ktoré dajú podnet vzniku rakoviny. Typickým prípadom je rakovina hrubého čreva, ktorá sa objavuje najmä v strednom veku.

Na jej vzniku sa podieľa nesprávna strava, alkohol, nedostatok pohybu a spánku, ale aj stres.

Cukrovka

Cukrovka, diabetes mellitus II. typu – je veľmi nepríjemnou vážnou chorobu. Vyššie hodnoty glukózy v krvi (glykémie) sú jasnou známkou cukrovky. Rozvinutá neliečená cukrovka je veľmi nebezpečná – privysoká hodnota glykémie spôsobuje poruchy vedomia či kómu, minerálový rozvrat a dlhodobo vyššie glykémie vážne poškodzujú cievy a nervy.

Poruchy nervov spôsobujú nepríjemné pocity v nohách alebo sa prejavia ako znížená citlivosť, kvôli ktorej si nemusíte všimnúť poranenie. Kvôli poškodeným cievam sa rany veľmi ťažko hoja, zvyknú sa infikovať a môžu končiť otravou krvi či amputáciou.

Cukrovku možno zvrátiť, ak ju zistíte včas a radikálne zmeníte svoje stravovanie a pohybový režim. Aj neskoršou úpravou životného štýlu a dodržiavaním liečby môžete zabrániť jej vážnym komplikáciám alebo spomaliť ich postup.

Zdroj: Adobe Stock

Čo je dôležité v strednom veku?

Čím ste starší, tým väčší význam naberajú preventívne prehliadky. Včasná diagnostika ochorenie – najmä, ak ide o chorobu stredného veku – pri správnom postupe výrazne spomalí alebo zvráti. Výsledky preventívnej prehliadky berte vážne.

Keďže choroby stredného veku si ľudia svojím životným štýlom často zapríčiňujú sami, liečba je najmä o celkovom prístupe k vlastnému zdraviu.

Ak sa spoliehate na hrsť liekov, ku ktorej sa pasivitou postupne dopracujete, znížite tak výrazne kvalitu svojho života.

Choroby stredného veku – prevencia

Absolvujte preventívne prehliadky. Zamerajte sa aj na preventívne prehliadky, ktoré súvisia s vaším vekom. Váš všeobecný lekár vás upozorní na tie, ktoré sa vás už týkajú.

Upravte svoje stravovanie: v zásade treba najmä pridať vlákninu v podobe zeleniny a ovocia, tuky zo slaniny či údenín nahraďte orechmi a olejninami, polotovary s množstvom „éčok“ vymeňte za čo najprirodzenejšie potraviny a varte si doma. Zdravý obsah čreva vás chráni pred množstvom chorôb a má dokonca vplyv na zdravú psychiku.)

Pravidelne sa hýbte – aj polhodinová prechádzka denne namiesto sedenia pri televízore má veľký vplyv na vaše zdravie. Nedávajte si hneď privysoké ciele, začínajte postupne, ale dodržte, čo ste si predsavzali.


Vyhnite sa alkoholu a cigaretám. Jedno aj druhé sú známe karcinogény, je úplne zbytočné a škodlivé ich prijímať.

Nestresujte sa. Ak nejde o život, viete, o čo ide. Nemusíte byť najlepší, najrýchlejší ani najobľúbenejší. Robte to, čo je správne, buďte k druhým láskaví, neľutujte sa a neutekajte pred problémami – v konečnom dôsledku je to omnoho stresujúcejšie, než čeliť realite. S čistým štítom bude čistejšie aj vaše telo a upevníte tak svoje zdravie.

Autorka: Katarína Kosová

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Jana Straková, praktická lekárka pre dospelých s atestáciou z endokrinológie, členka výboru Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva.

Zdroje: 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cataracts/symptoms-causes/syc-20353790

Martina Harsanyiova

Share on facebook
Share on twitter

Pomohla ti táto odpoveď?

Poskytovateľom tejto služby je Union poisťovňa, a. s., ktorá vykonáva svoju činnosť v rozsahu určenom zákonom č. 39/2015 Z.z. o poisťovníctve v platnom znení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Poskytovateľom tejto služby je Union zdravotná poisťovňa, a. s., ktorá vykonáva svoju činnosť v rozsahu určenom zákonom č. 581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou v platnom znení a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.