Malé lokálne požiare môžu prerásť aj do katastrofy. Ak sa chystáte na letnú dovolenku do destinácie, kde v súčasnosti na viacerých miestach horí, mali by ste vedieť, že požiare nie sú štandardne predmetom poistného krytia v cestovnom poistení.
„V minulosti sme mali prípady, kedy sa naši klienti ocitli v oblasti, ktorú ohrozovali požiare a museli si náhle zbaliť kufre a presunúť sa do bezpečia. Z kapacitných dôvodov bola ubytovaná celá rodina v jednej izbe (namiesto apartmánu) a pre prerušenie letiskovej prevádzky klientom neostávalo nič iné, len čakať, kým sa situácia dostane pod kontrolu,“ opisuje hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Pokiaľ ide o dovolenkárov, ktorí vycestujú s cestovnou kanceláriou, povinnosť riešiť takto vzniknutú situáciu vyplýva v zmysle zákona o zájazdoch priamo cestovnej kancelárii, od ktorej ste si zájazd kúpili – čo však robiť, ak cestujete na vlastnú päsť?
Z dôvodu zvýšeného výskytu prírodných katastrof vytvorila poisťovňa Union nový produkt – poistenie SOS
„Klimatické podmienky sa menia a musíme sa na ne adaptovať. Našim klientom po novom ponúkame možnosť pripoistiť si „mimoriadnu situáciu“, ktorou môže byť aj živelná katastrofa a teda napríklad výbuch sopky, zemetrasenie, povodne alebo spomínané požiare,“ uvádza B. Dupaľová Ksenzsighová.
Z poistenia má klient nárok na úhradu doplnkových cestovných nákladov, ak sa nemôže vrátiť zo zahraničia v pôvodnom termíne. Vzniká mu nárok na úhradu ubytovania v inom ako v pôvodnom ubytovacom zariadení, teda v prípade, ak musí využiť náhradné ubytovanie a uhradiť zaň dodatočné náklady. Ak sa klient v dôsledku takýchto živelných udalostí nebude môcť vrátiť pôvodným dopravným prostriedkom, vzniká mu tiež nárok na úhradu zvýšených cestovných nákladov späť na Slovensko (do vlasti), čiže na úhradu nových leteniek. Nárok na úhradu týchto nákladov (náhradné ubytovanie, zvýšené cestovné náklady) je potrebné riešiť cez asistenčnú službu, ktorá je k dispozícii 24 hodín.
Ak sa klient v dôsledku mimoriadnej situácie musí predčasne vrátiť domov, z poistenia si môže uplatniť náklady spojené s predčasným návratom na Slovensko, teda cestovné náklady a aj preplatenie nečerpaných služieb, ktoré nemohli byť využité (ak kompenzácia týchto nákladov nevyplýva z povinností cestovnej kancelárie). Uplatniť si môže tiež denné odškodné za dobu päť dní, ak sa kvôli mimoriadnej situácii nemôže vrátiť v pôvodnom termíne.
Zároveň, ak sa poistený klient nemôže vrátiť zo zahraničia z dôvodu nielen mimoriadnej situácie, ale aj z dôvodu jeho úrazu a akútnej choroby, platnosť jeho poistenia sa automaticky predlžuje o max. päť dní.
„V prípade, ak má klient ako súčasť cestovného poistenia dojednané aj poistenie batožiny, je týmto poistením kryté aj poškodenie, zničenie poistenej veci a cestovných dokladov v dôsledku živelnej udalosti,“ uzatvára B. Dupaľová Ksenzsighová.