Od roku 2020 do roku 2025 naši poistenci a poistenky využili telemedicínu viac než šesť miliónokrát. Suverénne najčastejším výkonom bolo vystavenie receptu na diaľku. „Len kvôli receptu dnes už do ambulancie ide naozaj málokto. Kým v roku 2020 sme evidovali približne 368-tisíc týchto výkonov, v roku 2025 ich bolo už vyše 802-tisíc. Zvykli sme si zavolať alebo napísať email a potom už ísť priamo do lekárne po liek,“ vysvetľuje hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Druhým najpoužívanejším spôsobom telemedicíny ostávajú konzultácie cez e-mail alebo telefonicky – rekordný bol rok 2021, kedy ich bolo viac ako 783-tisíc. Zaujímavé však je, že v posledných troch rokoch ich počet pozvoľna klesá – vlani ich bolo 435- tisíc a tento rok bolo zatiaľ vykázaných 286-tisíc akýchto konzultácií. Napriek tomu, stále ide o jeden z najvyužívanejších telemedicínskych výkonov, ktoré dobre fungujú najmä v prípade chronických pacientov. „Online videokonzultácie využívali poistenci podstatne menej, čo odráža aj nižšiu dostupnosť technického vybavenia či preferenciu jednoduchších komunikačných kanálov,“ vysvetľuje Dupaľová Ksenzsighová.
Regionálne dáta ukazujú, že telemedicína má najsilnejšie zastúpenie v Košickom a Prešovskom kraji, ktoré dlhodobo dosahujú najvyšší počet vykázaných výkonov. Z pohľadu miest je najaktívnejším regiónom Prešov, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v každom z hodnotených rokov. Nasledujú bratislavské mestské časti Ružinov a Petržalka, Košice – Staré Mesto a Banská Bystrica.
„Telemedicína výrazne pomáha zlepšovať dostupnosť zdravotnej starostlivosti, najmä v regiónoch, kde majú pacienti k odborníkom a odborníčkam ďalej, prípadne je tam ambulantná sieť menej hustá. Zároveň je to riešenie, ktoré je pre veľkú časť pacientov komfortné a predstavuje bezpečnú formu konzultácie,“ dopĺňa revízna lekárka Ingrid Dubravová.