Zdieľať

Neviete v zime naštartovať naftový motor? Pomôžu vám aj aditíva

Prichádzajúca zima predstavuje pre mnohých motoristov skúšku odvahy. Patrí k nim aj ranné štartovanie auta v extrémne nízkych teplotách. Kým benzínové motory v podobných situáciách nemajú problém, s tými naftovými je to už horšie. Poďme si zhrnúť, ako tejto hrozbe predísť.

Pravidlo číslo jeden: skontrolujte autobatériu

Dôvodom, prečo vaše auto nie a nie naštartovať, môže byť slabá, prípadne staršia autobatéria. Životnosť akumulátora je zhruba 4 až 6 rokov. Ak je batéria stará, prípadne poškodená, jej životnosť je prirodzene nižšia. Nevraviac o tom, že každá autobatéria v mraze stráca kapacitu podstatne rýchlejšie. Preto je pred nástupom zimy vhodné dať si batériu skontrolovať, prípadne vymeniť.

Akumulátor je dobré za ideálnych podmienok udržiavať v teple, čiže parkovať v garáži. To však nie je vždy možné. V prípade, že vaše auto čaká naozaj mrazivá noc a nemáte inú možnosť, než parkovať vonku, batériu z vozidla opatrne vyberte. Rozhodne jej bude lepšie u vás v predsieni ako v zime. Môžete tak zároveň skontrolovať, či je dostatočne nabitá.

 

Aké palivo je (ne)vhodné?

Čerpacie stanice ponúkajú v priebehu roka až štyri druhy nafty. V závislosti od ročného obdobia je to  letná, prechodná a zimná nafta a v horských oblastiach s náročnejšími klimatickými podmienkami dokonca aj nafta arktického typu. Dátumy na poskytovanie jednotlivých palív sú určené zákonom, a preto by sa vám nemalo stať, že v zime natankujete prechodnú naftu.

V mrazivom počasí sa vám môže v prípade nesprávneho paliva ľahko prihodiť, že nafta zhustne alebo sa v nej vytvoria kryštály. Uveďme si príklad. Najnižšia teplota, pri ktorej dokáže zimná nafta prejsť normovaným sitkom je –20 stupňov Celzia. Ak teploty klesnú nižšie, nafta už sitkom neprejde kvôli kryštálom, ktoré povrch sitka upchajú.

Dôležité je preto pravidelne kontrolovať palivový filter, aby sa neupchal nečistotami z nádrže. Takisto je potrebné kontrolovať vodu, ktorá sa následkom kondenzácie zo vzduchu v nádrži usadí v palivovom filtri a zvykne v ňom zamŕzať. Zbytočnému vzduchu v nádrži zabránite, ak budete tankovať vždy plnú nádrž.

 

Ako fungujú aditíva?

Poďme si objasniť, o čo vlastne ide. Aditíva sú špeciálne prísady určené do motorových palív. Ich úlohou je vylepšiť vlastnosti predávaného paliva, čím zlepšia spotrebu, chod, ale aj životnosť motora, a to najmä v zime.

Dnes už mnohé čerpacie stanice ponúkajú aj tzv. aditivované benzíny a naftu. Aditíva v palivách obsahujú zložky, ktoré zvyšujú čistiacu schopnosť paliva. Tým uľahčia jeho filtrovateľnosť v zimnom období.

Aditíva však môžete do paliva aplikovať aj sami. Pre ich účinnosť je dôležité, aby boli obsiahnuté v celom objeme nádrže. To dosiahnete tak, že ich pridáte tesne pred tankovaním. Pred samotnou aplikáciou nezabudnite nádobu s aditívami poriadne premiešať. Snažte sa pri tom vyhýbať mrazom, aditíva je najlepšie pridávať v plusových teplotách.

 

Žeraviace sviečky

Ak sú všetky vyššie uvedené položky ošetrené, no problém s naštartovaním pretrváva, kameňom úrazu môžu byť žeraviace sviečky. Ich úlohou je, okrem iného, uľahčiť štart studeného motora v teplotách pod bodom mrazu. Pri ich kúpe neradno šetriť, a to vo vlastnom záujme. Dlhodobému tepelnému, chemickému a mechanickému vplyvu vedia totiž odolávať len kvalitné produkty.

Pred nástupom mrazivých dní je preto nevyhnutné dať si stav sviečok skontrolovať. V lete si nefunkčnosť jednej či dvoch sviečok ani nevšimnete, no v zime môžu znemožniť naštartovanie vášho automobilu.

Pre tento prípad je dobré mať vždy v zálohe štartovacie káble a po ruke auto, ktorého majiteľ je ochotný pomôcť. Pri kúpe káblov nepodceňte ich kvalitu. Keďže väčšinou ide o jednorazovú investíciu, neuspokojte sa s najlacnejšími kusmi. Pri nich sa často stáva, že štipce majú problém obopnúť kontakt akumulátora, prípadne sa vyskytujú iné anomálie.

 

Ako nabiť batériu?

Zaparkujte autá čo najbližšie k sebe a skontrolujte čistotu kontaktov batérie. Najskôr pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie, potom pripojte jeho druhý koniec na plusový pól nabitej batérie. Pokračujte napojením čierneho kábla na mínusový pól nabitej batérie a jeho opačný koniec pripevnite na kostru v priestore motora.

Po napojení naštartujte auto s nabitou batériou a vzápätí pri zvýšených obrátkach sa pokúste naštartovať aj auto s vybitou batériou. Ak sa naštartovanie podarí, treba jazdiť pomaly, na najnižšom stupni, nech sa motor zahreje.

Najdôležitejšie je pristupovať k situácii zodpovedne a nenechať riešenie jednotlivých opatrení na poslednú chvíľu. Môže sa vám to vypomstiť.

Dúfame, že  vďaka našim informáciám prežijete zimné obdobie bez akýchkoľvek komplikácií. 🙂

0 %
Zľava
Zľava 5% pre klientov Union poisťovne a poistencov Union zdravotnej poisťovne.
0 %
Zľava

Zľava 5% pre klientov Union poisťovne a poistencov Union zdravotnej poisťovne.

Union Poisťovňa

Share on facebook
Share on twitter

Pomohla ti táto odpoveď?

Zapojte sa do súťaže o inteligentné hodinky Garmin

Pridajte recenziu k mobilnej aplikácii Union zdravotnej poisťovne a hrajte o inteligentné hodinky Garmin v hodnote 170 eur.