Atoms/icons/24/grey/info-24
Od 1. 8. 2022 už nie je potrebné zasielať prihlášku pre novorodenca do zdravotnej poisťovne. Jeho poistenie vzniká automaticky v rovnakej poisťovni ako je poistená matka. 
Zisti viac.
Zdravotná poisťovňa v mobilnej aplikácií

Zdieľať

Ako dokáže zlepšiť vašu náladu kamarátstvo či rodina? Socializácia je liekom nielen na dušu!

vplyv sociálnych kontaktov na duševné zdravie
Sociálne vzťahy náš život obohacujú. Ak máte okolo seba dostatok priateľov či rodinných príslušníkov, zrejme sa nezamýšľate nad tým, čo všetko vám tieto vzťahy dávajú. Ľudia, ktorí o rodinu či priateľov prišli, by však vedeli rozprávať o tom, ako to menilo ich život.
vplyv sociálnych kontaktov na duševné zdravie
V článku si prečítate:

Socializácia a psychika: Aké sú výhody priateľstva?

Socializácia – blízkosť iných ľudí, spoločné trávenie príjemných chvíľ, vzájomné debaty – má zásadný vplyv na vaše zdravie a pohodu. Samozrejme, nie vždy je ľahké vytvoriť alebo udržať si priateľstvo.

Komunikácia s okolím, dobré vzťahy s rodinou a kamarátmi dokážu zmierniť ťažké chvíle, ktoré vás v živote čakajú. Ak by sme to povedali úplne zjednodušene: priatelia sú prospešní pre duševné zdravie, ale aj telesné zdravie.

Vďaka blízkym ľuďom si viete užiť dobré časy a zároveň máte oporu v horších obdobiach. Izolácia a osamelosť sú ničivé pre psychiku a tento vplyv sa prejaví aj na telesnom zdraví. Je dokázané, že osamelí ľudia, ktorí sa nemajú s kým podeliť o radosti a strasti, žijú kratšie a ľahšie podliehajú chronickým chorobám.

Atoms/icons/80/grey-green/prevsetkych-80

Union pre zdravú dušu na Facebooku

Pridajte sa do facebookej skupiny Union pre zdravú dušu, ktorá obsahuje množstvo zaujímavého a užitočného obsahu týkajúceho sa duševného zdravia. 

Ako vplýva socializácia na váš psychický stav?

Lepšie fyzické a duševné zdravie

Sociálne kontakty zohrávajú významnú úlohu aj pri podpore celkového fyzického zdravia. Dospelí ľudia so silnými sociálnymi väzbami majú nižšie riziko mnohých závažných zdravotných problémov vrátane depresie, vysokého krvného tlaku a nezdravého indexu telesnej hmotnosti (BMI).

Štúdie potvrdzujú, že starší dospelí, ktorí majú zmysluplné vzťahy a sociálnu podporu, žijú dlhšie ako ich rovesníci s menším počtom priateľov.

Udržiavanie kamarátstiev vyžaduje úsilie

Každý vzťah, či už je partnerský, kamarátsky, rodinný alebo pracovný, je potrebné udržiavať. Ak sa o tieto vzťahy nestaráme, jednoducho oslabnú, zvädnú, zoschnú, až nakoniec odumrú.

Určite máte aj vy skúsenosť s tým, že niektoré kamarátstva po čase zaniknú, pretože sa jednoducho vekom meníme, máme iné záujmy či povinnosti. S pribúdajúcimi rokmi je ale čoraz ťažšie nájsť si nové priateľstvá. Určite sa to však oplatí vyskúšať.

Koľko blízkych ľudí potrebujete nato, aby ste boli v pohode?

Neexistujú žiadne presné odporúčania, veď každý človek je iný. Platí však, že kvalita znamená viac ako kvantita.

Môžete mať širokú sieť známych, ale blízkeho človeka ani jedného. Alebo naopak, komunikujete len s tromi-štyrmi osobami, ale cítite s nimi podstatne silnejšiu spolupatričnosť a pohodu. Zmysluplné vzťahy, ktoré vás podporia v dobrom aj v zlom, sú najcennejšie.

Ako spoznať nových priateľov?

Cítite sa osamelo? Chceli by ste mať nových kamarátov? Nič nie je nemožné. Existuje niekoľko spôsobov, ako ich získať:

 

Zdroj: Adobe Stock

Pozitívny prístup je základom

Či už máte okolo seba veľa, alebo menej ľudí, ktorí vás podporujú, snažte sa vždy, bez ohľadu na zážitky a skúsenosti, zostať pozitívne naladení.

Naučte sa byť priateľskými sami voči sebe, potom budete silnejší, ľahšie prekonáte problémy. Myslite na to, že keď vyžarujete zlú energiu (hnev, smútok, závisť, strach), nepritiahnete nikoho s pozitívnou energiou. Funguje to však aj naopak. Keď z vás bude sršať pozitívna energia, bude sa s vami chcieť zoznámiť množstvo ľudí.

Ako rozvíjať priateľstvá

Rozvíjanie a udržiavanie zdravých vzťahov znamená nielen prijímať, ale aj dávať. Tak, ako niekedy potrebujete podporu vy, rovnako ju môžu potrebovať aj vaši priatelia a blízki. Ukážte im, že vám na nich záleží, že si ich vážite. Aj táto strana priateľstva je rovnako dôležitá a posilňuje vaše vzťahy s okolím.

Naučte sa dobre počúvať, vnímať problémy aj zo strany druhých, ukázať im empatiu. Rozprávajte otvorene o svojich skúsenostiach či problémoch, aby si z nich mohli zobrať príklad alebo sa poučiť. Takto prejavíte, že majú vo vašom živote špeciálne miesto.

Nájdite spôsob, ktorý funguje ako potvrdenie vašej spoľahlivosti – zodpovednosť a spoľahlivosť sú kľúčom k vytvoreniu pevných priateľstiev. Dodržujte svoje záväzky a buďte priateľom k dispozícii vždy, keď potrebujú.

Nikdy nie je neskoro

Myslite na to, že nikdy nie je neskoro nadviazať nové priateľstvá alebo obnoviť staré vzťahy. Čas, ktorý investujete do spoločenského života, nadväzovania a upevňovania priateľstiev, sa vám vráti v podobe lepšieho telesného aj duševného zdravia.

Budete sa opäť cítiť plní energie, motivovaní, dobre naladení a najmä budete vedieť, že váš život má význam, pretože ste dôležití pre svoje okolie.

Ak napriek všetkému cítite úzkosť alebo nervozitu z vypätých situácií, vyskúšajte jogu, meditáciu alebo si choďte zabicyklovať či zabehať do prírody.

Vo vážnejších stavoch, ak nevidíte nádej na zlepšenie a trápia vás depresie alebo iné stavy, ktoré sú také silné, že ochromujú bežné fungovanie, vyhľadajte odbornú – psychoterapeutickú alebo psychiatrickú pomoc

Union zdravotná poisťovňa vám pravidelne prináša aj témy týkajúce sa duševného zdravia.

Autorka: Sabína Zavarská

Odbornú kontrolu zabezpečila Mgr. Alexandra Kaiser, klinická psychologička (znalkyňa v odbore psychológia, odvetvia klinická psychológia detí, klinická psychológia dospelých, psychológia sexuality).

Zdroje: 

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/friendships/art-20044860
https://www.mentalhealth.org.uk/explore-mental-health/a-z-topics/friendship-and-mental-healt
hhttps://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31141893/
https://www.nia.nih.gov/health/loneliness-and-social-isolation-tips-staying-connected

Martina Harsanyiova

Pomohla ti táto odpoveď?