V minulom článku sme si zhrnuli prvé z najdôležitejších zmien v novele zákona o cestnej premávke, ktorý vstúpil do platnosti v decembri minulý rok. Hovorili sme o zmene týkajúcej sa kolobežkárov či cyklistov, o sprísnenom zákaze používať mobilné zariadenia za volantom či o jednoduchšej evidencii vozidiel. Dnes sa zameriame na ďalšie zmeny, ktoré zahŕňajú centrálny informačný systém parkovania, záchrannú uličku na “vzor Západu” alebo zmenu na železničnom priecestí.
Záchranná ulička alá Západ
S oddialenou účinnosťou od 1. apríla 2020 sa u nás zavádza povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne a na diaľnici, ktoré je už bežnou súčasťou v mnohých iných štátoch. Vodiči intuitívne vytvárajú záchranársku uličku aj bez zákonného príkazu, čo sa častokrát ukázalo pri väčších dopravných nehodách na diaľnici. Zákonom sa však zefektívni jej používanie a zamedzí sa zneužitiu vodičmi vozidiel, pre ktoré nie je určená. To bude zároveň predmetom sankcie aj prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pri nehodách platí, že je nutné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie, inak vodič ohrozuje seba, okoloidúce vozidlá a navyše porušuje zákon.
Centrálny informačný systém parkovania
Zmena sa dotýka aj centrálneho informačného systému parkovania. Jeho správcom bude DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska a Združenia miest a obcí Slovenska. Osoby ťažko zdravotne postihnuté obdržia inteligentné parkovacie preukazy a vďaka senzorom na vyhradených parkovacích miestach na Slovensku sa im uľahčí parkovanie. Spolu s ďalšími opatreniami sa navyše zaručí účinná kontrola a vymožiteľnosť práva pri parkovaní na vyhradených miestach.
Pre ľudí, ktorí trpia kvôli obmedzenej schopnosti pohybu, má poisťovňa Union výhodu v podobe pzp, ktoré sa dá rýchlo a jednoducho uzatvoriť aj formou online.nutné nikam chodiť, všetko sa dá pohodlne vybaviť priamo z domova.
Zmena na železničnom priecestí
Doteraz pri železničnom priecestí platilo, že 50 m pred priecestím možno jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h a ak svieti prerušované biele svetlo, tak 50 m pred priecestím možno jazdiť najviac rýchlosťou do 50 km/h. Po novom sa dané najvyššie povolené rýchlosti nezohľadňujú, keďže od bieleho prerušovaného svetla sa už upúšťa a podobne nastavený zákon nepoznajú ani medzinárodné štandardy prechádzania cez železničné priecestie v mnohých krajinách západnej Európy.
Nová teoretická skúška
Novela sa dotkla aj nových vodičov. Okrem už spomínaných sprísnených sankciách v prvých dvoch rokoch šoférovania, o ktorých sme písali v minulom článku, sa zmena týka aj teoretickej skúšky v autoškole. Po novom sa bude testovať elektronickou formou s individuálne generovanými otázkami, ktoré budú originálne pre každého jedného žiadateľa.