Zdieľať

Pomoc onkologickým pacientom: Na čo má nárok onkologický pacient?

Lekár vám zrazu oznámi, že máte rakovinu. Viete si to predstaviť? Ako by ste zareagovali na túto šokujúcu informáciu? Nečudo, že onkologickým pacientom chvíľu trvá, kým sa s novou situáciou ako-tak vyrovnajú.

 

Lekár vám zrazu oznámi, že máte rakovinu. Viete si to predstaviť? Ako by ste zareagovali na túto šokujúcu informáciu? Nečudo, že onkologickým pacientom chvíľu trvá, kým sa s novou situáciou ako-tak vyrovnajú. 

Hoci sú dnes onkologické choroby lepšie liečiteľné ako kedysi, stále na nich zostáva tieň smrti. S týmto stereotypom bojuje každý onkologický pacient.

  • S akými problémami sa stretávajú onkologickí pacienti?

  • Ako na nich reaguje najbližšie okolie?

  • Ako sa zhovárať s onkologickým pacientom?

  • Na čo všetko má onkologický pacient nárok?

     

Mám rakovinu. A čo teraz?

Onkologický pacient sa z jedného dňa na druhý ocitá v úplne inom svete. Choroba ho vytrhne z každodenných aktivít, prestane myslieť na budúcnosť, zažíva veľkú psychickú záťaž. 

Jednoducho – rakovina je na jedného človeka trochu priveľa. Na život s takou náročnou diagnózou by nemal byť nikto sám. Samozrejme, nie vždy je to možné. Veď nie každý má bližšiu rodinu a priateľov.

Našťastie, dnes máme mnoho užitočných informácií na internete. Nájdeme tu praktické rady, ktoré pomáhajú anonymným pacientom v každodennom živote. Sila týchto informácii spočíva v tom, že človek odrazu nevidí všetko také čierne, ako na začiatku. 

Iste, starajú sa lekári a iní zdravotníci. Ale vážne chorý človek potrebuje aj psychickú podporu. Preto je dobré, že aj na Slovensku existujú veľmi schopné podporné skupiny, ktoré majú s onkologickými pacientmi dlhoročné skúseností.

Ako reaguje na rakovinu okolie?

Žiaľ, stále veľmi negatívne. Hoci väčšina z nás pacientov s rakovinou „naoko“ podporuje, v realite ich vylučujeme z komunity zdravých ľudí. Uvažujeme o nich tak, akoby sa už nikdy nemali vrátiť do pracovného alebo rodinného života. 

Keď si pacient všimne takéto (za)obchádzanie, na optimizme mu to nepridá. Úzkosť rozhodne nie je to, čo chorý človek potrebuje. No ani ľútosť. Ako tomu predísť? Čo robiť, čo nerobiť?

 

Ako sa rozprávať s onkologickým pacientom?

Rovnako, ako keď ešte nebol onkologickým pacientom. Samozrejme, nepreháňame to so spomienkami, aby človek nezískal dojem, že budúcnosť je stratená. 

Naopak, jasne ukážte, že sme stále priatelia, kolegovia alebo susedia, a že sa nič zásadné nemení. Na druhej strane, nehovorme o iných priateľoch, ktorí mali rakovinu, a nakoniec sa vyliečili, týmto nikoho nepovzbudíme.

Majte na pamäti, že čerství pacienti sú prirodzene precitlivení. Všímajte si ich náladu, môže sa rýchlo meniť. Rozprávajte sa s nimi o bežných veciach, nie o rakovine, na ktorú podprahovo myslia neustále. 

Dobrá rada: 

Ak pacient potrebuje súkromie, doprajte mu ho. Na ulici vás môže aj obísť, keď práve nemá náladu. Nevnucujte sa: stačí, keď zavoláte „ahoj“ alebo zamávate. 

Poistenie proti rakovine

Ak viete, že máte rakovinu v rodine, zvážte možnosť špeciálneho poistenia. Union poisťovňa pre vás pripravila produkt Poistenie onkologických chorôb. Toto poistenie prináša onkologickým pacientom rôzne zdravotné i finančné výhody. Poistenci Union zdravotnej poisťovne majú na toto poistenie zľavu až 20 %.

 

S akými pocitmi bojuje onkologický pacient?

Rakovina je veľmi náročná na spracovanie. Normálnou reakciou sú zmiešané emócie: hnev, smútok, neistota, strach, vina, frustrácia, osamelosť, izolácia.

Chorý človek nechce byť agresívny, depresívny ani frustrovaný. Sú to však emócie, ktoré nám pomáhajú prežiť. Snažme sa pochopiť tieto zmeny. 

Ako môžeme byť onkologickému pacientovi nápomocní?

Nerobme zo seba lekárov – nikomu neraďme, ako sa má liečiť. Toto nie je dobrá stratégia. Prvoradá je emocionálna podpora. A niekedy stačí tak málo:

  • priateľské stlačenie rúk alebo objatie,

  • jasný odkaz, že ste tu kedykoľvek na rozhovor,

  • rozprávanie o pozitívnych udalostiach,

  • krátke telefonáty, smsky, e-maily, 

  • udržiavanie rovnakého vzťahu ako predtým.

Na toto si dávajte pozor:

  • Nehovorte, že viete, ako sa človek cíti, pokiaľ na tom nie ste zdravotne rovnako.

  • Nepovzbudzujte ho, aby bol „silný“ alebo „aby myslel pozitívne“. Nevyvíjajte zbytočný tlak.

  • Nedávajte odborné rady, ak nie ste odborníci.

  • Neporovnávajte človeka s niekým iným.

  • Nehovorte mu, čo by ste robili na jeho mieste.

 

Namiesto rečí – praktická podpora 

Mnoho onkologických pacientov ocení nielen emocionálnu, ale aj praktickú pomoc. Spýtajte sa, s čím konkrétnym môžete pomôcť, ale nič nerobte nasilu, nevnucujte sa. 

Niektorí pacienti, napriek tomu, že pomoc potrebujú, to nepriznajú. Preto sa spýtajte najbližších, prípadne lekára. 

Starostlivosť o onkologického pacienta

  1. Zistite, či nemôžete finančne pomôcť. Práve toto je prípad, keď sa to skôr dozviete od príbuzných. Pouvažujte, kto z vášho okolia by tiež rád prispel.

  2. Navarte zdravé jedlo. Ideálne také, ktoré sa dá odložiť aj do zásoby. Príde vhod napríklad po náročných (celodenných) vyšetreniach.

  3. Ponúknite odvoz na vyšetrenia (ak máte túto možnosť). Taktiež môžete robiť spoločnosť pri dlhšom čakaní v nemocnici (ak vám je to dovolené).

  4. Pomôžte pri upratovaní domácnosti, praní bielizne, nakupovaní, s domácim zvieraťom, so strážením dieťaťa.

  5. Pomôžte s hľadaním vhodnej pacientskej alebo diskusnej skupiny. Posúvajte dôležité informácie a kontakty.

Na čo všetko má onkologický pacient nárok? 

Ak máte diagnostikovanú rakovinu, vzniká vám nárok nielen na kúpeľnú liečbu, ale aj na rôzne dávky a pomôcky. Samozrejme, najprv musíte spĺňať zákonom stanovené podmienky. 

Nárok na dávky sociálneho poistenia má onkopacient, ktorý je povinne alebo dobrovoľne sociálne poistený. Zo systému sociálneho poistenia môže poberať nemocenské, dôchodkové, ale aj úrazové dávky.

Pacientovi s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) vzniká nárok na jeden alebo viacero z týchto peňažných príspevkov:

  • peňažný príspevok na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia,

  • peňažný príspevok na osobnú asistenciu,

  • peňažný príspevok na kúpu pomôcky,

  • peňažný príspevok na výcvik používania pomôcky,

  • peňažný príspevok na úpravu pomôcky,

  • peňažný príspevok na opravu pomôcky,

  • peňažný príspevok na kúpu zdvíhacieho zariadenia,

  • peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla,

  • peňažný príspevok na úpravu osobného motorového vozidla,

  • peňažný príspevok na prepravu,

  • peňažný príspevok na úpravu bytu,

  • peňažný príspevok na úpravu rodinného domu,

  • peňažný príspevok na úpravu garáže,

  • peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov,

  • peňažný príspevok na opatrovanie.

Nárok na peňažné príspevky posudzuje posudkový lekár a sociálny pracovník.

Ako sa dostanem k zdravotníckym pomôckam?

Zdravotnícke pomôcky získate jednoducho – cez verejné zdravotné poistenie. Informujte sa u ošetrujúceho lekára, v Sociálnej poisťovni a v našej poisťovni.

Dôležité linky pre onkologických pacientov:

https://www.nierakovine.sk/kolorektalny-karcinom/podpora-pacientov 

https://www.noisk.sk/pacient/pomoc

https://www.lpr.sk/jednorazovy-prispevok/

https://onkoinfo.sk/pacientske_zdruzenia.html 

https://www.lpr.sk/onkoporadna/ 

https://onkoinfo.sk/socialne_zabezpecenie_vybavovanie_preukazu_a_prispevkov.html 

Autor: Sabína Zavarská

Odbornú kontrolu zabezpečila MUDr. Martina Mikesková, Klinika detskej hematológie a onkológie, NÚRCH Bratislava.

Zdroje:

https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/coping/family-friends-caregivers/how-support-someone-with-cancer 

https://www.npz.sk/sites/npz/Stranky/NpzArticles/2013_06/Naroky_pacienta_pri_rakovine_-_davky,_pomocky,_podpora.aspx?did=1&sdid=52&tuid=0& 

 

Martina Harsanyiova

AKTUALIZUJTE SI ÚDAJE, KTORÉ VÁM POMÔŽU ZLEPŠIŤ VAŠE ZDRAVIE

Získajte bezplatné upozornenie na preventívnu prehliadku u vášho všeobecného lekára. Aktualizujte si váš e-mail a telefón a aktivujte si službu preventívna pripomienka pre poistencov Union zdravotnej poisťovne.